söndag 19 oktober 2014

Rädsla på en skala

Har ju skrivit förr att jag börjat bli väldigt rädd för allt möjligt.
Tänkte att det var lika bra att klargöra och stapla upp mina rädslor för att se dem i vitögat och erkänna dem både för mig själv och andra. 
På så sätt kan jag förhoppningsvis se på dem och någonstans börja förstå att min rädsla är onödigt stor. Och i många fall helt orelevanta. Det är inte friska rädslor alls.. 
För min hjärna spelar mig ett rejält spratt.

Så.. 
Mina 10 i topp rädslor. 

1. Döden (rädd för att mina nära och kära eller jag själv ska dö)
2. Ebola och andra sjukdomar (mest ebola och sen cancer)
3. Trafik och trafikolyckor (rädd för att åka bil och att andra i min närhet kör bil)
4. Att det ska börja brinna 
5. Inbrott
6. Ensamhet (att vara ensam)
7. Att mina vänner ska lämna mig
8. Huvudlöss 
9. Ekonomiska problem
10. Ovisshet kring arbetet

Tankar på dessa saker föder onödigt mycket ångest hos mig. 
Jag har lämnat rädslor som rör min sjukdom och tankar kring min familj utanför. De vävs ju in i dessa rankade rädslor på många sätt också. 
Men jag är ju till exempel också rädd att inte räcka till som mamma, sambo, dotter, vän och kollega. Sånna rädslor finns också. Massor av dem... Ja listan kan bli hur jäkla lång som helst. :(

Så jag valde de 10 största och på många sätt osunda och sjuka rädslorna i min rankning.
De är inte okej att gå omkring och grubbla över sånt. Det tar enorm energi helt i onödan. Men jag kan inte sluta tänka på dessa saker. :(
Det visar än mer att jag inte är frisk just nu. Det är inte normalt.
Jag kan inte tänka rationellt och förnuftigt. 
Och det är läskigt.

/Linda 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar