onsdag 18 juni 2014

Att ge val

Innan jag skaffade barn så gav jag mig fan på att detta barn inte skulle prackas på en massa normer om hur hen ska vara/inte vara utifrån sitt kön.
Jag skulle inte köna min unge.
Utan mitt barn skulle få allt serverat mitt framför ögonen. Alltså allt!
Och sen skulle mitt barn få välja det som hjärtat helst vill ha.
Jag skulle inte lägga mig i.
Sen, när man ser vad barnet helst vill ha så tänkte jag utveckla intresserna utifrån det.
SAGT OCH GJORT! 

Jag fick en dotter. Min Svea.
Svea är en TJEJ. Japp.. Men bara för att hon är tjej så betyder inte det att hon helst väljer tjejiga saker. Det kan vara så. Men det skulle kunna vara tvärt om.
Och det ÄR tvärt om!
Svea har dockor, My little ponny, bling bling, smycken och allt möjligt krimskrams som enligt normen är "tjejigt".
Hon leker med det ibland. Och kan tycka det är askul. :) 
Men inte i första hand.
Först och främst väljer hon bollar, djur. böcker, allt som har med rita att göra, skotrar, bilar, hammare och "spikbrädan", gungan, rutschkanan, mjukisdjur och att leka i köket.
Där ligger hennes största lycka.

När vi går på leksaksaffären så kniper hon första bästa HONDAleksakscrossare och blir helt lyrisk. 
Jag hade, om jag inte hade varit en genusmorsan, i detta skede kunna gå till "rosa avdelningen" och säga. 
-Men titta HÄR Svea! Vilken fiiin docka.
Den är väl bättre? 

Alltså leda henne till vad jag anser är "rätt".
Jag hade kunnat be folk och själv ge henne bara "tjejiga" saker till present. För att JAG tycker att det är bäst för henne.
Men Svea tycker inte det!
Och därför, utifrån hennes egna favoriter, så fick hon igår en ny fotboll och ett mål. I förrgår fick hon en vattenkanna och ett innebandykit. 
Och ungen är lyrisk. Inte i närheten så lyrisk som när hon fick sin första, andra och tredje docka. Även fast hon leker med dem med. Dock sällan..
Men det är inte hennes första val.
Det är INTE hennes eget val.
Hennes val är viktigast i världen för oss.
Hon ska få leva ut i sin fulla prakt.

Så jag blir forfarande fundersam när folk säger att ungarna "själv" väljer allt.
Det är oftast inte alls så.
För det ligger mycket bakom sådant. Att faktiskt låta dem välja på riktigt. Och bygga på det.
Det krävs kunskap om genus, ett intresse för genus och en tjurighet att faktiskt ta fighten mot resten av samhället. Mot normerna. 
Min dotter är "mot normerna" redan nu. Hon är inte ens två.. Det hade kunnat vara tvärt om. Men är inte så.
Och vi ska stötta henne hela vägen.
Hennes identitet är viktigast. 
Och INGEN ska få påverka och tjorva med den. 
Det har jag bestämt mig för, för väldigt länge sen.

Hade jag haft kraften att leva ut redan från början så hade jag hittat mig själv för länge sen. Och vågat vara jag redan då..
Nu ger jag den möjligheten till min dotter.

Och Svea tas INTE ifrån sitt kön. Hon kallas INTE hen. Okej?! Hon är en tjej som får vara den hon är. Redan från början. 
Hon ges tusen möjligheter istället för två. Där är skillnaden. 
Det är min filosofi. Och kommer alltid att vara.
Hon ska heller aldrig behöva känna att hennes utseende är det vesentliga här i världen. No Way! Att vara söt/fin/snygg är inget vi trycker på. Det kommer hon få höra och bli varse om ändå. Överallt! För så är vårt samhälle strukturerat. 

Det är HON som är viktig. Hennes person.  

Lev gumman! Lev! 
Det är viktigast! 
För det är skillnad på att leva och på att faktiskt LEEEVA! ;)

Puss /Mama




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar