tisdag 3 juni 2014

Det här med kläder

Kläder har fått ett väldigt starkt förknippande med kön och hur man bör vara sitt kön. Jag tycker inte att man ska behöva "vara" sitt kön. Jag tycker man ska få vara sig själv. En individ. Som för den delens skull faktiskt också har ett kön. Men det ska inte vara det huvudsakliga. 
Tro det eller ej.. Men varför tror ni att "tjejkläder" i större utsträckning är tightare, kortare och är gjorda av material som är svårare att röra sig i än "killkläder"?
Jo.. För att tjejer förväntas följa en viss könsroll. De ska vara söta, lugna och inte förstöra sina fina kläder så mycket.
Så är det.
Jag gillar inte alls beteckningar som TJEJKLÄDER och KILLKLÄDER.
Jag tycker det ska heta BARNKLÄDER och absolut inget annat.

När det kommer till mig själv så har Svea kläder som är följsamma och med stretch. Kanske möjligen finns 1-2 undantag. 
Jag har också EXTREMT svårt för krusidull, glitter, fransar, spets och gulliggull. 
Kläder med könskodade texter som "princess" och "modell" går fett bort. 
Och rosa har jag ALDRIG gillat.

Men som den inbitna genusmorsan jag är så vill jag ge Svea allt! Alla mönster, färger och former. Så nån liten rosa/blommig detalj har kommit in i klädsamlingen. 
För att ge henne ett så brett urval som möjligt. Allt är okej.
Men INGET ska behöva vara tjejigt eller killigt. Alla kan ha allt. Utan att få höra skit från andra.
Fattar ni skillnaden?
Bryta traditionella könsmönster är viktigt för att kunna bygga en egen identitet. 
Men för det så tar man självklart inte bort ett kön. Vilket alla genuskritiska tycks tro.
Men det visar endast hur lite kunskap det finns hos dessa kritiker.
Läs på! ;)
Könen tas inte bort. Men klyftan mellan könen tunnas ut och gör det möjligt för barn att få fler val i sin vardag.
Svea ska aldrig behöva känna ångest över en tröja som hon gärna vill ha men som är "traditionellt pojkig". För så är hon inte uppfostrad.
Hon kommer garanterat få höra det av andra. Att hon har killkläder eller liknande.. 
Men hon är då förhoppningsvis stark nog att strunta i alla kritikers ungar. För de är just de ungarna som kommer mobba resten. Vilket är crap! Och såklart de vuxnas fel. 

Här nedan är Sveas kläder. Eller ett urval ur hennes kläder. :) Jag gillar färg, mönster och variation. Hihi.. Och sånt man kan kombinera på tusen sätt. 
Jag håller på att packa ihop dem inför resan imorgon, som hon ska göra hem till norr med sin mormor. ;)

I sommar blir det mycket tunikor. Bästa som finns ju. ;)
Speciellt när det ska pottränas för fullt.
Så nej.. Jag TAR INTE ifrån mitt barn sitt kön. Hon är inte en HEN förutom om hon i framtiden vill bli kallad det.
Däremot ger jag henne tusen möjligheter och val istället för TVÅ.

GOT IT? ;)

Puss /Mama Linda 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar